L

FremoverLAB

Telefon
+47 911 55445

Epost
runeda@fremover.no

w

Facebook kjøper papirannonser for millionbeløp i norske lokalaviser

Real news? Oh yes – men det handler om fake news.

21.08.201713:35 Rune Dahl

Vår kollega i Nordlys LAB, Espen Renø Svendsen blogger om fake news:

«Papirannonsering virker ikke», overhørte jeg en profilert nordnorsk næringslivsleder uttale på en digital konferanse for litt siden. Da virker det ganske oppsiktsvekkende at verdens største sosiale medie – selveste Facebook – investerer et betydelig beløp i nettopppapirannonsering denne helga. Har ikke de muligheten til å nå ut mye enklere gjennom sin egen kanal? Jo det har de, men dette handler om troverdighet.

Facebook har de siste årene blitt oversvømt av reklame, informasjon og PR-stunt med både kommersielle og politiske budskap, der kilde og korrekthet ikke alltid er så lett å sjekke. Uttrykket «fake news» har blitt allemannseie, gjennom Donald Trumps gjentakende messing mot etablerte mediehus i USA. Dette har ført til en solid selvransakelse i mediebransjen, som igjen har ført til enda større bevissthet rundt egen rolle, verdier, ståsted og metoder. Eksterne byråer for faktasjekking går mediene i sømmene hardere enn før. I de redigerte mediene er ikke dette noe problem, og langt på vei en velkommen utvikling. De lever av å rapporterenyheter og fakta på en objektiv og etterrettelig måte. Real news er det folket vil ha, og det er
det som skal leveres.
 

Facebook derimot er ikke innholdsprodusenter (foreløpig), men en ren distribusjonskanal, og problemet med «fake news» blir dermed mye mer alvorlig. Det er ingen som sjekker hva som legges ut. Hundrevis at falske kontoer og nettsider har blitt lagt ned av Facebook for å komme problemet til livs. De har satt av store ressurser for å opprettholde kanalens troverdighet. Vi har allerede sett endringer som begrenset mulighet for å redigere ingresser, kvelning av distribusjon hvis samme innholdet postes flere ganger eller unaturlig økning av meldinger.

Og nå altså denne printkampanjen i lokalmediene. Kampanjen er et samarbeid mellom det norske medietilsynet, Facebook Norway og faktisk.no, og serverer tips til hvordan oppdage falske nyheter. Den samme kampanjen har blitt kjørt i flere andre land, inkludert England,
Tyskland og Frankrike, og viser hvor alvorlig Facebook tar problemet. Den handler om å få opp fokuset på elementær kildekritikk. Evne til å vurdere sannhetsgestalten i innholdet man konsumerer, er avgjørende for demokratiet selv. Det har vi sett i USA, og vi ser det i Norge. Dette er en grunnen til at kampanjen kommer rett før valget. Medieplanleggerne til Facebook ønsker å benytte seg av kanaler som har høy tillit, og som ikke er mettet av støy. De ønsker ikke bare å nå ut, men også nå inn. Derfor vil de låne
troverdigheten til de tradisjonelle mediene. Det vil si redigerte medier som har hatt en sentral posisjon i lokalsamfunnet i 100 år, som de vet har mange lesere. Den lokale vaktbikkja. The
real news.
 

Tipsene Facebook kommer med er:

1. Vær skeptisk til overskrifter – Falske overskrifter roper ofte, og er overdrevet catchy
2. Vurder om internettadressen ser troverdig ut.
3. Vurder kildene – stoler du på dem?
4. Se etter uvanlig formattering, merkelig layout og skrivefeil.

5. Vurder bilder – er de manipulerte, ute av kontekst?
6. Vurder datoer – er de endret, er de gamle, henger dette sammen?
7. Sjekk primærkildene. Hvilke kilder oppgir forfatteren, er de navngitte, har de relevans?
8. Se etter andre rapporter. Hvis dette er den eneste kilden som sier dette – vær kritisk.
9. Er dette humor? Ironi kan være vanskelig å forstå, og dermed vanskelig å skille fra ekte
nyheter. Er kilden kjent for satire, parodier eller humor på andre måter.
10. Noen nyheter er falske med vilje. Bare del artikler og videoer som du VET er sanne. 

Espen Renø Svendsen, Nordlyslab
Espen Renø Svendsen, Nordlyslab